Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Logboek

Zachtebedrace 2024 - De uitslag

Soms weinig wind, soms te veel wind.
Soms stroom mee, soms stroom tegen.
Lastige omstandigheden voor een skûtsje met kleine maar fijne bemanning.

Naar Breezanddijk gesneld, vervolgens naar Harlingen gedobberd, daar roeiend over de lijn.
Goede regelmaat tijdens de loding, maar richting de verkeerde ton ...
Roptazijl makkelijk gevonden en daarna in het Kimstergat vastgelopen.
Zaterdag overdag met heel weinig water fijn gekruist door het Kimstergat,
daarna meer op stroom dan op wind tot de Richel.
Na een tijstop zondag midden in de nacht in Den Oever aangekomen en de rest van de dag verwaaid gelegen.
Op maandag was een prachtige dag met het Zachtebed als toegift!

Zachtebedrace 2024

De wereld van vandaag

Een nieuwe fase in mijn leven begint. Niet dat het allemaal anders wordt of weer nieuw. Daarvoor heb ik in de loop der jaren al het nodige meegemaakt. En aan sommigen zaken ben ik zelfs gewend geraakt. Maar toch. Op mijn leeftijd is het nogal wat. Gelukkig kan ik er nog steeds van genieten. Samen met anderen. Inmiddels heb ik al wat mogen proeven van deze nieuwe fase. Wie had dat allemaal gedacht toen ik in 1910 voor het eerst door het water gleed.

Een nieuwe fase in mijn leven begint. Niet dat het allemaal anders wordt of weer nieuw. Daarvoor heb ik in de loop der jaren al het nodige meegemaakt. En aan sommigen zaken ben ik zelfs gewend geraakt. Maar toch. Op mijn leeftijd is het nogal wat. Gelukkig kan ik er nog steeds van genieten. Samen met anderen. Inmiddels heb ik al wat mogen proeven van deze nieuwe fase. Spannend en uitdagend maar het geeft ook energie. Nieuwe doelen stellen, nieuwe dingen leren, nieuwe ervaringen opdoen en nieuwe avonturen beleven. Anders roest je maar vast. Wie had dat allemaal gedacht toen ik in 1999 voor het eerst aan boord stapte.

Naast meer zorgen en meer tijd die het vraagt, geeft het paradoxaal genoeg ook meer rust. Dat heeft te maken met het feit dat ik vaak per trein reis naar Workum, de huidige thuishaven van de Vriendschap. Een reis van bijna drie uren vanaf Utrecht. Tijd genoeg dus om eindelijk weer eens een boek te lezen. Zoals ‘De wereld van gisteren’ van Stefan Zweig. Als de Vriendschap zelf kon lezen, dan zou zij waarschijnlijk veel herkennen uit haar jonge jaren van wat er in dit boek staat beschreven. Een prachtige reflectie op de onbevangenheid van de wereld en het leven van vóór de beide wereldoorlogen in de vorige eeuw. In de aanloop naar die donkere tijden, wanneer politici de spanningen laten oplopen door de onderlinge verschillen te benadrukken, haalt de schrijver juist als alternatief daarvoor het parool [voor de Europese volkeren] aan van de door hem bewonderde Belgische dichter Emile Verhaeren: Admirez-vous les uns les autres.

Dit parool van waardering en bewondering voor elkaar associeer ik met de wijze waarop de Vriendschap werkte in haar vorige fase. Mijn wens en streven is om dit voort te zetten in haar nieuwe fase.

De wereld van gisteren in De Dolte.
De wereld van gisteren in De Dolte.

Overdracht VOF Vriendschap

Overdracht

Beste vrienden,

Het is inmiddels 22 jaar geleden dat wij, Bernard, Peter, Rob en Coby, de Vriendschap kochten; lekker varen met het gezin, met elkaar, maar minstens zo belangrijk was het dat andere mensen ook hiervan konden genieten.

En wat een heerlijk handzaam scheepje is het toch, dat originele skûtsje uit 1910, die prachtige Piipster.

In al deze jaren zijn heel veel mensen komen varen, en velen blijven elk jaar komen. Er ontstond een vaste kern van mensen; schippers en anderen die altijd kwamen zeilen, klussen en meedenken. Zij gingen zich zó verbinden met ons en het scheepje, dat we vrienden werden op en rondom het skûtsje, waardoor het een gedeelde last was met heel veel lusten.

En ja, wat is er veel gebeurd op persoonlijk vlak in deze 22 jaar, maar het skûtsje was een stabiele factor ; daar kon je altijd bijkomen, uitwaaien en vrienden ontmoeten.

En toch kwam begin dit jaar bij ons, de eerste eigenaren, het gevoel dat het wat veel werd; alweer dat klussen en regelen en nabellen en boekhouden, ...

De gedachte werd geboren om voor het skûtsje andere liefhebbende eigenaren te vinden, zo mogelijk mensen die het ook zo in de vaart willen houden als wij hebben gedaan; waar ‘samen’ voorop staat en niet ´moeten’.

We zijn heel blij dat we hen hebben gevonden; Antonin en Martijn, onze trouwe schippers, nemen het stokje over en willen zich over het scheepje ontfermen! En omdat zij het op een soortgelijke manier willen gaan doen als wij deden, kunnen wij blijven meevaren, schipperen, klussen en overvaren, maar nu vanaf de ‘bijrijdersstoel’.

Wij wensen Antonin en Martijn heel veel geluk en plezier met dit prachtige skûtsje.

Zij, en wij, hopen jullie volgend jaar weer aan boord te treffen.

Hieronder gaat deze mail verder met een bericht van hen.

Warme zeilgroeten,

Bernard, Peter, Rob en Coby

Beste vrienden,

De wijze waarop Bernard, Peter, Rob en Coby invulling gaven aan het varen met de Vriendschap en zoals zij dat zelf zo mooi hebben verwoord, is ons uit het hart gegrepen. Een schip dat mensen verbindt, dat zien wij als de grote kracht van de Vriendschap.

Het is een hele prestatie om dat in ruim 20 jaar op te bouwen en vast te houden. We zien hen graag terug om nog langer te mogen genieten van de Vriendschap.

Hun keuze om afstand te nemen van het schip, hoe begrijpelijk en jammer wij en anderen dat ook vinden, verandert niet persé iets aan het reilen en zeilen van het schip.

Als de nieuwe eigenaren, die zowel Bernard, Peter, Rob en Coby als ook het schip en haar unieke karakter al lange tijd kennen, willen wij de bijzondere waarde daarvan behouden en versterken.

We hopen dat velen in de toekomst hetzelfde genoegen mogen halen uit het meevaren en meehelpen om de Vriendschap in stand te houden, zoals wij dat zelf eerder hebben ondervonden.

De komende maanden gaan we samen met Bernard, Peter, Rob en Coby werken aan de overdracht.

We houden jullie op de hoogte van de plannen voor het komende jaar en hopen jullie snel weer aan boord te mogen verwelkomen.

Met hartelijke groet,

Antonin & Martijn

Artikel in de Volkskrant dd 15aug2020 over vriendschap

Wat een verrassing toen we de krant opensloegen. In de bijlage: Vriendschapsgenoten over de vriendschap: ‘Van visite komt altijd gedonder’

De schipper zat wel een beetje op hete kolen, want die prachtige foto was wel een van 100 die de fotograaf heeft gemaakt. Terwijl het tij langzaam zakt en ze nog wel stroom mee wilden uitvaren uit Harlingen waar her interview was. Oordeel zelf.

de Volkskrant bijlage 15aug2020

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Het is weer een stralend weekend als Peter, Coby en Antonin de vallen in de blokken scheren en de matrassen aan boord brengen. Steeds meer zin om te zeilen, na al die weken thuis beeldschermwerken en weekenden klussen op afspraak met max 3 personen om aan boord de 1.5 m afstand te kunnen houden.

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020 Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Nog 1 weekend te gaan..

Maar er kan alleen nog gevaren worden in familieverband of met huisgenoten.

Antonin en familie zijn de gelukkigen met Hemelvaart.

Op zaterdag 17 mei komt Eef helpen om de nieuwe zeilen uit te pakken, nog glad gestreken door de zeilmaker UBS sails in Medemblik. En daarna kan Bernard eindelijk het nieuwe grootzeil hijsen!

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020 Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Zondag maken we met een minimale bemanning een korte proefvaart over de Fluessen. Stevig windje, dus nog wel gereefd, maar het zeil staat prachtig, met een stil achterlijk. Genieten!

Aletha

Nieuwe zeilen gehesen 17 mei 2020

Voorjaar 2020

Voorjaar 2020

Vroeg in het vaarseizoen alle 9 bruggen besteld bij de provincie voor zaterdag 7 maart. Binnendoor via Bolsward-Wommels-Winsum over naar de werf in Franeker. De motor startte gelijk zonder problemen en de eerste brugwachter melde zich al bij het schip in de havenkom van Workum dat hij er klaar voor was. Wij (Aletha, Bernard en Bert-Jan) nog snel de kerstverlichting opgeborgen en losgegooid. Tuf, tuf met de mast plat richting het noorden. De brugwachters staan te popelen op deze prachtige voorjaarsdag. Overal vlotte brugbediening en weinig wind, de inschatting van de vaartijden klopten niet helemaal en we zijn ruim een uur te vroeg in Wommels. Hier waren 3 brugwachters en 4 pogingen nodig om de brug in beweging te krijgen na de winterslaap, maar verder dus een voorspoedige tocht.

Er staan weer een aantal winterklussen op de lijst.

Op de werf eerst de giek nog van boord getild en het beslag van de grootschoot eraf gehaald. Rob komt morgen de giek kaal halen met de bandschuurmachine. Maar voordat de giek weer gelakt kan worden moet ze een aantal dagen drogen en 2 slechte plekken gerepareerd worden met gelijmd oregon. Omdat er op zondag geen herrie gemaakt mag worden op de werf wordt het verlijmde deel met de handschaaf weer tot rond hout geschaafd. Net als in de vorige eeuw.

Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020

Het eerst volgende weekend was er een Air B&B geboekt in Franeker en de werf Nieko heeft een kraan geboekt om Vriendschap uit het water te halen ( zie logboek klussen 2019). Er is een andere kat met een kortere dissel, dus moest de opsteker eraf om bij de dissel te komen. Achter het schip blijft er dagenlang uit de kielbalk water druppelen = een gaatje. Dat stuk staal gaan de lassers van de werf vernieuwen. Maar verder ziet het onderwaterschip er prima uit.

We vermoeden een pandemie maar zijn nog onwetend wat dat voor iedereen gaat betekenen de komende weken, maanden. Beetje zorgen of het allemaal weer gaat lukken in 3 weekenden, want er zijn ook afmeldingen onder de helpende handjes wegens verkoudheid en ziekteverschijnselen en onzekerheid. Het Corona virus is nu ook in NL geconstateerd en de nieuwe overheidsmaatregelen zijn het gesprek van de dag.

Maar met 1.5 m afstand van elkaar en vaker je handen wassen en in je elleboog niezen kun je nog wel schuren bikken en slijtlaagjes aanbrengen op een 15 meter lang skûtsje zonder elkaar in de weg te lopen.

In het eerste weekend: schoon, ontvet, gekrabt en roest gebikt op dek en rondom + 2 laagjes menie op de kale plekken. Ook de kale plekken van het onderwaterschip kregen 2 laagjes ( zilver en zwart). Andere jaren zagen de zwaarden er na een seizoen uv-licht en zout water er niet meer uit. Maar dankzij de nieuwe zwaardhoezen zit de lak er nog goed op en hoeven de zwaarden dit jaar niet kaal geschaafd alleen licht opgeschuurd te worden. De zwaarden, settleboarden en helmhout en worden ook roerblad licht opgeschuurd en opnieuw gelakt. Jeroen van de ABC werf Amersfoort komt het nieuwe schuifluik passen. Hij noemt de zonnige werf net een speeltuin.

Op de terugweg gaan we afsluiters halen voor de WC aan boord. De winkel heeft uit eigen voorraad een wasbakje gebouwd bij de ingang. We lachen een beetje schaapachtig om hun inventiviteit, maar krijgen ook gelijk een beetje voorproefje van wat ons thuis te wachten staat. Op de terugweg zegt de radio dat per direct alle horeca dicht gaat. Gister nog uit eten geweest in Franeker, dat voelde nog veilig.

Het tweede weekend ziet de wereld er anders uit. Door de lockdown zijn de supermarkt en bouwmarkt nog net open. Alleen noodzakelijke werkzaamheden buitenshuis gaan door en iedereen is alerter. Ook op de werf komt Corona dichterbij. Overnachten in Franeker is plots niet meer mogelijk. Het aantal klussers per dag is beperkt. Wie zich goed voelt en het risico aandurft komt met eigen vervoer en werkt met een klein ploegje. Maar een dagje klussen is een welkome afwisseling als de rest van de week hele dagen verplicht thuis zit en alle overige activiteiten (behalve thuiswerken achter de computer) zijn afgelast.

We bedenken leuke manieren om elkaar op afstand te begroeten. Koffiedrinken doen we gezamenlijk buiten in de luwte, want in het koffiekantoortje kun je geen afstand houden en het sociale aspect is minstens zo belangrijk. Zo is het toch nog gezellig vrienden van Vriendschap en werfmensen weer te zien. Net als voorgaande jaren, maar toch anders.

Thuiswerken kan ook. Terwijl de blokken in de achtertuin in Arnhem een 3e laagje lak krijgen, wordt er in Amersfoort op het binnenplaatsje het mastboord geschuurd. En als je dat dan verneemt via de signal app, ben je toch ook een beetje samen aan het werk.

En ziedaar een glimmend scheepje: mooie giek, nieuwe okan zwaardstrijkers, vlak gebikt en gevet onder de kachel en achterste kooien, mooi bruin/zwart geschilderd rondom en onderwaterschip in de anti-fouling. Afsluiters waterdicht en dan is ze klaar om weer in het water te worden getild.

Vriendschap wordt pas 12 april teruggevaren naar Workum en strandt voor een niet draaiende spoorbrug; hoewel er bijna geen treinen meer rijden in de Coronacrisis. Gelukkig kan Rob het schip op een normale werkdag wel naar de eigen ligplaats brengen waar het een tijdje in quarantaine blijft. Niet omdat we er ziek van zijn geworden maar omdat de wereld om haar heen stilligt.

Het contact onderling gaat nu via de app, mail en videobellen. In april/mei komt er af en toe iemand aan boord ( niet meer dan 3 tegelijk) om gewoon even aan boord te zijn. En schroefjes, schuifluik, klampjes, zwaardvallen, waterstag, giekbeslag, kacheltje te bevestigen. Schoon te maken of de vloer te witten, hydraulin op de huik etc etc. Alle scheepjes en huizen en tuinen worden vertroeteld omdat er nog niet gevaren/gerecreëerd kan worden.

We missen de wind in haren, maar verder geen klagen.

En de lente weet van niets.

Aletha

Ps met dank aan alle (thuis) klussers

Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020 Voorjaar 2020

Strontrace 2019

Strontrace 2019

Het strontrace team: Martijn, Rob, Eefke, Aletha en Lieke.

Strontrace 2019

Andere jaren stond ik aan de wal en in de ringvaart aan te moedigen. Het is natuurlijk geweldig om dit evenement thuis met Track en Trace te volgen, maar nu ik zelf mee mag beleef ik het als volgt.

In het voorafgaande weekend is er al veel reuring de haven in Workum, met een markt, en je kunt alle schepen bekijken.

Strontrace 2019

Ondertussen gaan de voorbereidingen door. Martijn heeft een heus draaiboek van wat er allemaal moet en gaat gebeuren om het schip en  bemanning strontrace te laten varen. De kraanlijn heeft geschavield in een blok en dat is niet veilig. Vervangen dus. De slangen van de motor lopen Rob en ik na op luchtlekkage, want ook al mag je tijdens de wedstrijd geen motor gebruiken. Je wilt niet dat de motor plots wegvalt. De weerberichten zeggen rustig najaarsweer. Ik had gehoopt op geen harde wind, maar dit zou ook weleens zwaar kunnen worden.

Maandag ochtend vroeg horen we allemaal gestommel op het dek, Sinterklaas is langs geweest.

Strontrace 2019

Voor de race belt de opvarenden van de Lotta vanuit de Stille Zuidzee.  De walploeg heeft in Tonga een internet café opgezocht en volgt de Track and Trace.

Na een fotomomentje met alle bemanningen mogen we de zakken kunstmest aan boord leggen. Oef, gelijk al zwaardere zakken dan ik dacht. Ben ik al zenuwachtig? Ik hoor Reid de Jong; "En nu oprotten" zeggen. Het startschot brengt 5 strontschepen in beweging. Snel zeil hijsen. Op de dijk lopen mensen mee die dingen roepen, chaos van elkaar oplopende schepen, de spanning loopt snel op. Afvallen lukt niet op tijd met een kleine aanvaring met oploper Geertje Rosa tot gevolg. We zeilen zij aan zij naast de Nooit Volmaakt bij de laatste groene ton bij de uitgang van t 'Soal en kiezen daarna ieder een eigen koers. De relatieve rust keert terug aan boord op het ruime IJsselmeer. Voorbij het vrouwenzand zakt de wind in. De grote skûtsjes Verwisseling en Sterke Jerke verdwijnen uit het zicht.

De windkracht neemt af voor de sluis en het is al donker als we in Lelystad schutten. Goed opletten op beroepsvaart. Draait de wind al zoals voorspeld? Rustig zeilen we naar de Schellingwoude brug.

Het miezert als we het hele stuk over het zijkanaal C bomen. Lieke weet ons weer op te beuren met aanmoedigingen. Go Rob, go Eefke klinkt het heel vroeg over het water als Spaarndam in zicht komt. Soep en een praatje bij de sluis. Dank je wel vrijwilligers!

Het is een telkens een feestje als we ergens langs de kant worden opgewacht door familie en fans. Even contact en dan gesterkt weer verder.

Eh, hoe ver is het eigenlijk nog vandaag?

Met dank aan Michel Floris
Met dank aan Michel Floris
Met dank aan Michel Floris
Met dank aan Michel Floris

Het is gewoon dinsdagochtend in Haarlem, ieder gaat er zijns weegs. Sommige vragen zich af wat die lui op dat schip aan het doen zijn. We bomen en jagen waar mogelijk onverstoord door. Alle bruggen openen op tijd voor ons en de beroepsvaart neemt gas terug als ze ons zien. Fijn! De zon komt door maar de wind blijft een dingetje. We lopen maar weer door. Uiteindelijk bereiken we net na de schemering de Kaag. Halfwinder doet weinig. Nooit eerder gelukt/gemoeten, maar aan het begin van het Leede kun je dus toch met windstilte net een boom diep in de zachte ondergrond steken en metertje voor metertje voortgang maken. In de verte klonk het zeemanskoor al en we roken de broodjes worst.  Uitgeput zijn we bij aankomst en dan ook nog even zonder hulp alle zakken kunstmest aan de wal tillen. Bikkels zijn we, allemaal, vroeger en nu!

Het theekoepeltje tafereel was onvergetelijk bij kaarslicht. Heel bijzonder om zo ontvangen te worden door de organisatie.  Een ontspannen welkom na een vermoeiende tocht. Nadat het cognossement getekend was met een vingerafdruk en verdween in het oude geldkistje was onze taak volbracht. En werd er een glaasje geschonken en nieuwtjes uitgewisseld, net als toen. Alle namen van de vorige winnaars staan sinds kort met sierlijke letters op het plafond. Wat een eerbetoon!

Met proviand voor de terugreis en een zak bloembollen voor Workum verlaten we het theekoepeltje. Geen wind, dus dan maar slapen.

Bij het ochtendgloren wacht ons nog een hele terugreis bomen en jagen door de ringvaart. Er komt weer een beetje wind, maar uit de verkeerde richting. Pas laat op de avond dansen Eefke en Lieke schijnbaar onvermoeibaar over de kade in Amsterdam en bomen Rob en Martijn onder de bruggen door. Als de vaart vrij is, want dankzij een stremming elders vaart er veel grote beroepsvaart door de grachten. Ik liep al te zwalken bij de sluis mijn rug vindt het wel genoeg voor vandaag, dus die mag even uitrusten achter het roer. Een stukje verplicht motoren over het IJ lukt nog wel.

Als ik donderdag ochtend 06:45u mijn hoofd uit het luik steek, staan er 2 slaapdronken stuurlui op het achterdek. We zijn net voorbij het paard van Marken. Ik hoor dat de wind ( kracht 2) zeer veranderlijk is geweest. Ze hebben al thee gezet en mogen eindelijk gaan liggen.

Het lukt Martijn om in z'n eentje de halfwinder te hijsen zodra het licht wordt. En bij een dreigende bui weer tijdig weggeborgen. Voorbij de sluis bij Enkhuizen kan de halfwinder weer te loevert en maken we eindelijk 6 knopen voortgang. Om 13:48 gefinished en een warm onthaal in de thuishaven. Op het kroegschip horen we hoe het de overige deelnemers is vergaan ( niet letterlijk). Ook als laatste wordt je hier voor vol aangezien.

Aletha

Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019 Strontrace 2019

Einde warme zomer wadweekend 31 aug 2019

Einde warme zomer wadweekend 31 aug 2019

Aan boord: Antonin (schipper), Aletha, Bert-Jan, Arjan en Jitske.

Op vrijdag avond net voor het donker aan boord. Rob komt nog laat de fok brengen, de noodreparatie (klein scheurtje onderaan) zit er nog in, maar zonder fok kom je nergens.

De meeste voorkeursstemmen gaan naar tocht over de Waddenzee. De weersvoorspelling is gunstig maar dan wel vroeg op want om 10:30 is het HW Kornwederzand.

Zaterdagochtend om 08:00 bij supermarkt boodschappen, water tanken en schip gereed maken voor vertrek. Met 5 bemanning die allemaal al eerder hebben meegevaren zijn we compleet en om 09:15 (nog voor de koffie!) gooien we los.

Zonnig, warm en voor de wind 3 Bft relaxed naar de Afsluitdijk. Toch maar een half uur motoren om op tijd te schutten voor ebstroom na de sluis. Er wordt op verschillende tijdstippen hardop gerekend op het achterdek over het verwachte verval volgens de HP33 gecombineerd met de voortgang van 2.9 knopen course over ground van de app van Arjan. We besluiten voor de zekerheid toch weer de motor bij te zetten in het Zuidoostrak. Bij het begin van de ondiepte en de kritische boei ZR 23 pijlen we echter nog ruim voldoende water (1.20m), dat was dus ook zonder motor nog haalbaar geweest.  Nu gaan we zeker niet meer vastlopen en kunnen via het Inschot verder zeilen naar het Fransche Gaatje. Of misschien zelfs nog verder doorvaren naar Terschelling?

Om 17:00 wordt de knoop doorgehakt om vast te lopen onder de Richel om nog even te kunnen zwemmen en poedelen in het verrassend warme zeewater. Badend in een poeltje worden we van heel dichtbij gade geslagen door een zeemeeuw op het zanddrempeltje. Op ooghoogte liggend lijkt ze nog groter met daarachter Vriendschap. Jammer dat ik geen fototoestel bij de hand heb.

Er komt weer allemaal lekkers uit de bank en het kombuis tevoorschijn en de tripel biertjes smaken er goed bij. Chillen tot zonsondergang of toch niet… De wind draait van Z naar NW zoals voorspelt. Op het oostelijk wad zien we lichtflitsen in de verte. Plots gaat het schip draaien en keert binnen 5 minuten maar liefst 270 graden met de klok mee. Nu horen we ook muziek van het “Into the great wide open festival” over het water. En de veerdienst blijft tot ver na zonsondergang heen en weer varen. Net een verlichte taart met kaarsjes.

Na een onrustige nacht liggen we ’s ochtends flink te schommelen op de deining en golven. Snel koffie gezet en anker op. Ontbijten doen we onderweg wel. Nu de wind gedraaid is kunnen we weer met ruime wind terug naar de sluis waar het druk is. Wachten na de brug op de volgende lichting is minder vervelend als je ondertussen lekkere pannenkoeken kunt bestellen in het kombuis. En omdat we vroeg zijn kunnen we ook nog aanleggen aan de wachtsteiger bij het Waddencentrum om de expositie te bekijken.

Het IJsselmeer is prachtig groen en met een lekker windje is het weer volop genieten op weg naar Workum. Bert-Jan stuurt ’t Soal in waar een kitesurfer nog even vlak achterlangs een plastic fles uit het water red. Waaghals of perfecte beheersing van zijn board en kite, de meningen zijn verdeelt.

Als de sluis wachter van Workum om 17:15 weer draait, vraagt hij of wij de kraanlijn los willen maken opdat hij de brug kan sluiten. Het geeft even verwarring voor we begrijpen wat en hoe, want daar heb je wel een baco voor nodig. Weer wat geleerd.

Dank je wel Antonin e.a voor een heerlijk einde zomer weekend

Aletha

Oerol 14-23 juni 2019

Oerol 14-23 juni 2019

De header van deze pagina was mijn favoriete voorstelling op Oerol 2019 : Via Berlin- Lost Tango heeft mij tot tranen geroerd. Utrechts toneel - Immens was ook een absolute aanrader.

Aletha (met hulp van Martijn) schippert. Op de heenweg is de wind gunstig maar halverwege de Blauwe Slenk niet meer krachtig genoeg 2Bft om tegen de vliestroom in te kruisen. We zwaaien naar de vele charters en ontwijken de veerdiensten, maar dan moeten wij er ook aan geloven en de motor starten om met HW op tijd op onze bestemming te zijn. Het feest van herkenning, verwondering en inspiratie is begonnen.

Vriendschap en de Goede Verwachting
Vriendschap en de Goede Verwachting

Schip "De Goede verwachting" ligt net als andere jaren al in het baaitje bij Stryp. Ze hebben een mooi plekje voor ons overgelaten om dichtbij de wal te ankeren. Er staat om 20:00u nog net voldoende water om ook het hekanker uit te brengen. De zonsondergang is betoverend. De getijdetabel geeft alsmaar meer decimeters water en de komende week is de windvoorspelling 3 Bft, dus we liggen er rustig. Bij eb lang droog en met hoogwater max 1m diep waden tot aan het schip. Ideaal.

De volgende ochtend is het zeikweer. De fietsen zijn natuurlijk allemaal al gereserveerd ( wij weer vergeten!) maar bij de Groot in Midsland hebben ze nog een rode tandem voor Jut en Jul. We drogen op in de barn op Westerkeyn. De rest van de week is het droog. Na het straattheater van Midsland ( de zwemmers met catwalk en Fontys) fietsen we naar Lies voor: Who's afraid of Charly van Romana Vrede. Het nagesprek was verhelderend.

Zondagochtend hadden we voor iedereen kaartjes in de voorverkoop voor de Woestijnjasmijntjes van George en Eran productions bij het meertje van Heeg. Zondag vertrekken Sandra en vriendin Marian met de veerdienst naar huis.

Maandag komen Bernard en Lianne aan boord slapen. En Aletha vertrekt tussendoor even naar huis. Op woensdag zijn alle slaapplaatsen weer bezet met de 4 en later 5 vrouwen van het schaatsclubje van Barbara. En vrijdag komt ook Jamilla.

welkom thuis
welkom thuis

Ieder gaat zijn weegs en we liggen voor elkaar in de rij voor de kaartjes van de populaire voorstellingen; anderen halen koffie en zijn goed gezelschap. Muziek, ijs, herrie, fietstochten over het schone eiland, humor en inspirerende teksten en acteurs wisselen elkaar in hoog tempo af.

Geef mij maar af en toe de relatieve stilte met een wijntje of een neutje op het dek van Vriendschap om even bij te tanken. Magisch momenten iedere dag opnieuw zijn ook de opkomst van het water. de maan en het fourageren en krijsen van de vogels in het baaitje.

Fietsers op de dijk maken foto's. De twee scheepjes lijken wel een mannetje en een vrouwtje. Iemand neemt een paar fietsers in de maling door naar de kant te waden en als een drenkeling te vragen: "Is dit Terschelling?" of "Groeien hier witte doekjes tussen de basaltblokken?"

Westerkeyn op 10 min fietsen
Westerkeyn op 10 min fietsen

We verlaten het eiland in etappes. Met HW 's zaterdag 13:15  verplaatsen we naar net buiten de paaltjes om 's nachts op de rand van de Noord Meep te ankeren voor een onrustige nacht. Aletha vindt schipperen en nachtzeilen maar stressvol. Maar met de mooiste voorstellingen nog vers in gedachten slaapt iedereen tot het licht wordt (ondanks het gebonk en geklots van de stroming).

De waterstand is met oostenwind lager dan verwacht. We  hijsen al om 5:30u de fok en stromen richting Griend. Kruisen op de Blauwe Slenk en langs de Pollendam is een feestje. Zeehondjes op de kant, zonnetje, allemaal goede stuurvrouwen/ fokkenisten en zeilheisers aan boord. Jamilla vraagt en krijgt een spoedcursus zeilen op de Waddenzee. De Terschellinger pondkoek smaakt prima. De uittocht van zeiljachtjes zijn we voor en het is nog relatief rustig als we in Harlingen aankomen. Hitte!

Tot volgend jaar?
Tot volgend jaar?

Filevaren in de Boontjes. Bij de sluis in Kornweg mast gestreken. Er liggen toch al 15 scheepjes te wachten om geschut te worden en de marifoon kondigt aan dat er 3 charters eerst in mogen varen. We liggen aan de dukdalf aan lagerwal en plots komt er een catamaran tegen ons aan. Bij het achteruitslaan verloor de catamaran zijn voortstuwing en drijft tegen ons aan. We redden ze van de lager wal en trekken ze langzij. Maar ondertussen missen we wel een schutting en raken de gemoederen wat oververhit als we er net niet bij passen. Na 2 uur wachten zijn we eindelijk op het IJselmeer.

Aletha

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Na vele jaren trouwe dienst is de lekke leucothea naar de vuilstort gebracht (snik) en vervangen door een tweedehandse die we op marktplaats hebben gevonden.

Weer een paar dagen klussen; sleepoog omzetten, nieuwe vlonders en bankje. En bij wijze van experiment is de kabelaring ondersteunt.

Op 5 mei mocht ze voor het eerst mee de Waddenzee op.

Wie heeft er een goede naam voor de nieuwe leucothea?

Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten? Hoe gaat de nieuwe leucothea heten?

Winnaar Zachtebedrace 2019

Winnaar Zachtebedrace 2019

Heel veel zeemijlen afgelegd in 72uur.

Winnaar Zachtebedrace 2019

Bij het palaver donderdag 26april2019 onder het afdakje van het toiletgebouwtje op de dijk in den Den Oever kijkt ieder verlangend naar het uitzicht over de Waddenzee. Lekker frietje met vis eten en om 19:00 door de startlijn. Wat zal ons te wachten staan? Is je zeilkleding waterdicht? Genoeg droge sokken mee? Slaaptekort? Wat is de beste strategie? Eerst naar oost of toch eerst op het westelijk wad punten scoren?

De wedstrijdleiding geeft nog wat laatste aanwijzingen en een weerpraatje, daarna mogen we alleen nog het weerbericht op de marifoon uitluisteren. Het lijkt wel of alle schippers iets anders hebben gehoord. De windrichting is variabel. De windkracht neemt toe en daarna weer af, maar wanneer precies weet niemand want er komt een lage druk gebied aan. Paar regenwolken die ook weer op lijken te lossen in de verte.  Het lijkt wel of alle schepen iets anders hebben gehoord. Pas na afloop van de race zijn de keuzes pas goed te zien op de track en trace.

Vriendschap zet koers naar de Mokbaai (2 punten). Donkere wolken aan de horizon en een strook ondergaande zon. We krijgen ditmaal zowaar toestemming over de marifoon en telefoon van alle autoriteiten om baai in te varen, maar militaire argusogen kijken toe vanuit hun vaartuig aan stuurboord.  Saluut door de fok te laten zakken in de overstag om de boei ter ronden en dan snel weer naar buiten onder Texel door.

Het is heerlijk rustig zeilweer, maar geen maan. Ruim na middernacht is het bewolkt en de ingang van de Cocksdorp slecht te vinden. In de verte zien we een vaag wit schijnsel van de kerktoren met de verrekijker. Maar ook dat licht gaat om 1 uur 's nachts uit. Als we de eerste staakjes eindelijk hebben gevonden lopen we na HW vast en houden het om 3:00 voor gezien. De steiger in zicht maar voor nu onbereikbaar. Bedtijd.

Bij daglicht ziet de geul er met laag water heel anders uit dan de staakjes aangeven. We trappen er ieder jaar weer in de modder. Met vereende kracht prutsen en bomen naar de steiger. Plastic vlaggetjes zijn eigenlijk niet verantwoord in deze tijd van groeiend bewustzijn over de vervuiling van de zee.

Winnaar Zachtebedrace 2019

Halve wind naar buiten. Onze stuurvrouw bijt op haar lip en de spanning aan boord is op ieders gezicht te lezen. Rakelings langs de Vriendschapston die we maar liefst 3 keer met bezemsteel kunnen aantikken. Deze acties waren goed voor 7 punten! Althans dat dachten wij, maar na de finish blijkt dat we de RG12 ton hadden moeten hebben....

Wauw, perfecte timing. Eerst nog even 8 min ankeren in het Langegat onder Vliehors. En dan precies met HW en weinig stroming parcours rondje Vlieland gevaren in slechts 42 min. Gezwaaid naar de EB130 en op aanvaringskoers met de UQ37. Genieten volop want het zonnedek is weer geopend.

Haven van Terschelling invaren gaf wat opstopping want de veerdienst vertrok > 5 min te laat (15:30 volgens schema) en we gaan net buiten de vaargeul bijliggen in afwachting van een vrije doorgang in het havenhoofd. Met toestemming van de Brandaris met halve wind erin en eruit. Koers Oosterom voor de vaargeul peiling bij O42 ( leuke uitdaging met minimaal 10 metingen met het peillood de diepte van de geul in kaart brengen).

Relaxed! Tot we bijna op een zandbank lopen naast een groene boei, niets is zeker in het zeegat en de vaardiepte kan nogal veranderlijk zijn in het Boschgat weten we uit ervaring.

Deze ZBR staat wat ons betreft in het teken van het haasje over met de Trui/ BU130. Vaar je lekker achter hun heklichtje aan om Piet Schreve, gaan ze treuzelen tot wij ze inhalen en zij zich op ons lichtje kunnen richten. Gaan wij een paar uur later slapen, komen zij ons weer achterop, en vertrekken s ochtends natuurlijk net wat fanatieker vroeger dan wij, inmiddels wat bedaarder dan de Delftse jonge honden. Trui weer voorop. Maar ja, weinig water (en veel wind) dus haalt Vriendschap Trui weer in op de Zwarte Haan... Echter, deze langdurige wind en buien wordt ons wat teveel (bedaard als we zijn) en we besluiten te ankeren in afwachting van beter weer. Blijkbaar denkt Trui er net zo over, dus een poosje later komen ze weer een paar honderd meter vóór ons liggen. Laten we dat over ons kant gaan, of komen we toch weer in actie? We besluiten tot het laatste en kruisen twee klapjes in de Meep met de stroom mee om dan gauw weer een rustig plekje op het Jetjeszand op te zoeken, net vóór de Trui...

Winnaar Zachtebedrace 2019

Inmiddels zegt het laatste weerbericht dat morgen alles beter wordt... hopen dat het dit keer hierbij blijft! Vooralsnog brandt de kachel en eten we heerlijke pannenkoeken!

Al met al een onstuimige zaterdag ( koningsdag ) met windvlagen misschien wel tot 8 bft wat hard werken is om koers te houden op laag water. Omslaan is zo'n gedoe. Met 3 riffen in het GZ en 1 in de fok is de voortgang matig. Iets te vaak de rode onderkant van het skûtsje gezien ( de zwarte anti-fouling die we er normaal op smeren was op). Onze (in) spanning werden wel beloont met een prachtige volledige regenboog.

Winnaar Zachtebedrace 2019

Zondag ochtend 28 april 2019 vroeg op en om 4:00 verder. In de Vliestroom is het daarentegen windstil en zakt de halfwinder in. Cyclonaal krimpende wind en 360 graden zicht met wolken rondom. Iedereen krijgt de kans te bomen over het inschot en de plaat "het zachte bed". Ondertussen tikt de klok in de roef opvallend hard. Ze herinnert ons eraan dat elke minuut telt en alle behaalde punten komen te vervallen als we na 19:00 finishen in den Oever. De BU130 en de zeehonden achtervolgen ons. Het is 15:30u. Duimen of een gebedje dat er op tijd weer wind komt.

Gelukt, net op tijd binnen rond 18:00 voor een zelf gebrouwen overwinningsbiertje en om de laatste 2 deelnemers ( waaronder de Trui) op de dijk te verwelkomen. Op de dijk gonst het van de sterke verhalen en komen we erachter dat de Vriendschapston punten worden afgetrokken van het punten totaal.

Bernard, Peter, Martijn, Vief, Enrieke, Aletha, Pieter, D en C mogen de wisseltrofee platbodem zeilen ZBR mee naar huis nemen

De uitslag ( overige deelnemers zijn uitgevallen door motorgebruik of niet reglementair gefinished)

1 Vriendschap ( skûtsje)

2 BU130 (botter)

3 AM1 (botter)

4 EB58 ( botter)

5 UQ37 ( aak)

Bonus een paar mooie foto's genomen door de vuurtoren wachter van de Brandaris

Winnaar Zachtebedrace 2019 Winnaar Zachtebedrace 2019 Winnaar Zachtebedrace 2019 Winnaar Zachtebedrace 2019 Winnaar Zachtebedrace 2019

Aletha

Platbodem trainingsweekend 13-14 april 2019

Platbodem trainingsweekend 13-14 april 2019

Zo vroeg in het voorjaar ben je blij met een goedgevulde houtkist. Het was nog behoorlijk koud 's nachts -2 graden, maar met als voordeel dat de condens niet op je slaapzak druppelt maar bevriest. Zaterdag middag trok er ook een hagelbui over ons heen, maar van hagel wordt je niet nat, want die ketst gewoon af op je regenjas. Moegestreden van al het hijsen en nadenken zaten we met gloeiende wangetjes rondom het houtkacheltje waarop een lekkere glühwein stond te pruttelen. Pasta en warme appeltjes uit de Betuwe toe. En zondag scheen de zon volop en werd het al snel aangenaam warm buiten.

Het scheepje ziet er fris, schoon en tip top uit. Prachtige klik, nieuwe gaffel en strak in de lak.

Lotta met zeevruchten incl pokken
Lotta met zeevruchten incl pokken

Met 5 trainees (Maud, Aletha, Vivienne, Geert en Jan- Willem) en 2 trainers hebben we heel wat steigertjes bij Oudega en Gaastmeer onveilig gemaakt. Het kan zijn dat het ene aakje losgooide omdat wij voor de 3e keer een poging deden aan te leggen aan dezelfde steiger, maar dat was achteraf gezien helemaal niet nodig geweest!. Om de beurt kregen we een opdracht die paste bij je leerdoel. Eerst hardop een plan bedenken en dat gaande weg wijzigen als het allemaal toch niet helemaal zo uitpakte als je gehoopt had. Hoeveel vaart/zeil oppervlak heb je nodig en hoe haal je de vaart eruit? Waarom verlijeren we? Wie gooit er eerst een landvast, voor of achter? Waar is de ruimte?  Is het de bemanning duidelijk gecommuniceerd? Niet dus, maar toch liep het altijd goed af dankzij de instructies van Peter en Martijn. Bedank voor weer een puik weekend.

de hoorn des overvloeds
 
de hoorn des overvloeds
 
de hoorn des overvloeds
de hoorn des overvloeds
 
de hoorn des overvloeds
de hoorn des overvloeds

Klusweekenden 2019

Klusweekenden 2019

De werf was er nog niet klaar voor, maar er was al wel een klusweekend gepland. Op de kluslijst stond prioriteit 1; het vlak achter de mast. Toen we na aankomst vrijdag alvast beginnen met bikken kwam er plots een straal water naar binnen. Het vlak was aldaar zo dun dat we het niet dicht kregen met houten pen en snel cement. Ook na een tweede poging snelcement in een kistje gieten blijft er water naar binnen sijpelen. Gelukkig had de werf een betrouwbare elektriciteitsvoorziening en dompelpomp opdat iedereen alsnog "rustig" kon gaan slapen in de B&B 3 km verderop.

Op zondag ging de wind voldoende liggen en kon het scheepje uit het water worden getild. Ze bungelde tussen hemel en aarde en het lekwater druppelde uit het lek terug in het kanaal , toen de hijskraan ermee ophield?!! Dat hadden we nog nooit meegemaakt, en de kersverse werfeigenaar Gabriel ook niet. Na de nodige telefoontjes met Nico hadden we het euvel gediagnostiseerd: diesel was op.. Na nog wat telefoontjes hadden we ook ontdekt waar het opvoerpompje zat en de ontluchter, en niet veel later liep de kraan weer als een zonnetje. Een half uur later staat Vriendschap stevig op blokken op het droge. Het schoonmaken, bikken (Ruth slaat nog een gat) , schuren en kaal halen met de bandschuurmachine gaat nog door. En dan komt de menie, owatrol en lijnolie weer uit de verfkist voor de eeuwige strijd tegen de roestplekken.

Ondertussen zijn ook elders winterklussers bezig (geweest)

  • Thuis hangen de blokken in de serre voor een aantal laklaagjes en reparaties
  • Bij het botenbouwcentrum Amersfoort heeft Taco de opdracht gekregen om een nieuwe gaffel te maken. De koekoek en het schuifluik krijgen er een laklaagje en de wiebelende plank van het kuipje wordt recht gestoomd. Bernard werkt er aan een nieuwe klik die pas later dit jaar zal worden onthuld
  • Het grootzeil wordt voor herstelwerkzaamheden naar de zeilmaker gebracht.
  • Op marktplaats wordt een enkelwandige leucothea gevonden en opgehaald. De lekke leucothea wordt naar de vuilstort gebracht na vele jaren trouwe dienst 😦
  • De tijken worden gewassen en gevouwen
  • Het oude naambord krijgt een mooi plaatsje op de buitenkant van de schuur thuis
  • De huik gaat onder de naaimachine
  • Het hekje van het schuifluik wordt ondergedompeld om de verfresten te verwijderen voor het galvaniseren
  • De kompasverlichting wordt gerepareerd

Nadat het vlak is doorgemeten wordt op basis van de resultaten besloten 7.5 m2 = 9 spantjes te vervangen door 6 mm staal, dan hebben we de komende 20 jaar droge voeten. Goed voor de stabiliteit, goed voor de nachtrust. Terwijl Marijn de platen staal eruit haalt krijgen wij schokkende foto's van Wouter toegestuurd: een schip zonder bodem. Als dat maar weer goed komt.

Het volgende weekend is het goed klusweer en gaat een ploeg (Eef, Enrieke, Lisan, Jesper, Coby en Peter) hard aan het werk om het schip schoon en vetvrij te krijgen voor de laswerkzaamheden verder kunnen. Ze slapen op de Eendracht.

Na de voorjaarsvakantie komen Martijn, Otto, Bert-Jan, Els en Peter het vlak na uitgebreid ontvetten van binnen in de alu-primer en hibuilt zetten en worden alle spanten gekit. De onderzijde wordt in de antifouling gezet. Het vetkoord in de schroefas gland wordt vervangen, nieuwe leertjes op de zwaardgeleiders bevestigd. Roer in de lak. De zwaarden nog een paar laagjes.

En dan nog een weekend met Martijn, Bernard, Aletha en Pieter voor nog meer laagjes, schoon maken en het opnieuw pas maken van de houten vloer. Plus het aan boord brengen van de matrassen,vallen etc uit de loods. Martijn hangt de blokken en stagen alvast in de mast die nog op de kade ligt. Als de werf het schip in balans heeft hangen in de hangbanden en haar richting het kanaal wil zwenken, stokt de kraan en wordt de tewaterlating weer uitgesteld.

Het volgend weekend ligt ze m.b.v. een gehuurde kraan in het water en kan er eindelijk opgetuigd worden. Het is prachtig droog binnen en buiten als we van Franeker via Harlingen naar Workum varen. Ook de sluis en brugwachters reageren enthousiast op onze marifoon verzoeken, want nog niet alle bruggen draaien automatisch voor april.

Bedankt alle klussers, dankzij jullie handige handjes kan het nieuwe vaarseizoen weer beginnen.

Aletha

Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019 Klusweekenden 2019

Strontrace 2018

Strontrace 2018

Voorbereidingen:

  • Vader/zoon/dochter team samenstellen: 2018 Peter (schipper) en Wouter, Rob en Eef, Bernard, Coby. Dit zijn opgeteld slechts 4 bemanningsleden want boven de 60jaar tel je 1/2 en nieuwelingen ook.
  • Vergadering: wie doet wat?
  • Aangepaste regelement bestuderen
  • Vele malen weerbericht checken voor het start schot (daarna alleen marifoon uitluisteren toegestaan)
  • Schip naar havenkom Workum verleggen voor laatste klusjes aan boord ( nieuwe naamborden, energierijke snacks inslaan, etc)
  • Zenuwen in bedwang houden voor het startschot op maandag om 13:00 u.
  • En dan oprotten (volgens Reid de Jong)

Friese Strontweek op lijst Immaterieel Erfgoed Nederland

Vriendschap supporters posten dit jaar berichtjes en foto's op de signal Vriendschap app. De thuisblijvers zaten weer aan de track and trace gekluisterd. Op het IJselmeer rond 14:18u  gebeurd er iets opmerkelijks op het beeldscherm. Vriendschap vaart een rondje. Eefke, Coby en Peter staan de journalist van NH nieuws te woord in de kolksluis van Spaarndam en verklappen dat er het MOB|VOB=vrouw overboord manoeuvre was geweest. Ruzie met de fokkeloet. Gelukkig waren ze binnen een paar minuten gekeerd om "Cora" bij het roefje weer aan boord te heisen. De water temperatuur was slechts 13.9 graden! ( volgens een supporter die het even had opgezocht). In Lelystad was er plots geen voortgang. Een tweede man overboord. Dit keer gepland. De schoot van de halfwinder was na de val van Coby in de schroef gekomen. Met z'n life suit aan heeft Bernard het los gesneden terwijl ze in de wind lagen.

De aankomst in Warmond was live te volgen op de webcam van het theehuisje ( click op het rode vierkantje op de track and trace). Een warm onthaal wachtte ze op. Maar ook toen het donker werd en de vermoeidheid extra voelbaar fietste iemand met ze mee van Nieuwe Wetering naar  Amsterdam waar Wouter en Eef dansend tussen de krap geparkeerde auto's aan het jagen waren. Na een korte nacht rust zijn ze met afnemende wind bij daglicht verder gegaan naar Workum. Vol gereefd. Mooie finishtijd  van 15:21u en een top prestatie! Ook hier een warm onthaal incl Sauna.

Hey alle supporters van onze Vriendschap. Dank voor alle steun en meeleven in de app en langs de waterkant. We hebben genoten van de  strontrace zelf, maar ook van de alle support die we hebben gehoord gezien en gevoeld. Het was weer een onvergetelijke belevenis. Nogmaals dank en zeker ook namens een geweldige bemensing. Peter.

Aletha

Strontrace
klussen
Strontrace
nat pak
Strontrace
co-schipper
Strontrace
touw fokkeloet losgesneden van roer
Strontrace
reglementen bestuderen
Strontrace
kade amsterdam
Strontrace
terug naar Workum

Waddenweek 25-31aug

Waddenweek 25-31aug

Aan boord: Bernard (schipper), Bert-Jan, Martijn, Joep, Enrieke, Rogier, Leilani, Aletha

Heerlijk weekje gezeild met bemanning die elkaar het "voordeel van de twijfel" gunde; goed volk aan boord.

Ze schijnen zaterdag met een rare vlaag bijna omgeslagen te zijn maar de schipper weet van niets want die zat binnen. Kachel stond wel scheef en de pannen vlogen door de roef. Ik tref ze pas zondagavond weer opgedroogd aan in De Cocksdorp waar Vriendschap aan het steigertje ligt. Een aardige buschauffeur van de Texelhopper rijdt speciaal voor mij een stukje verder opdat Aletha niet door de miezerregen over de dijk hoeft te lopen. Verkouden en koud stap ik net voor het donker aan boord. Bert-Jan humor doen mij binnen 10  minuten  weer volop schaterlachen wat vervolgens eindigt in een hoestbui. Ik hoop maar dat ik niemand wakker snurk/hoest vannacht. Tot diep in de nacht worden er kaartspelletjes gespeeld bij het olielampje in de roef.

Volgende ochtend is de wind wel iets gaan liggen maar er is geen dringende reden om de trossen los te gooien. Martijn haalt croissantjes en we oefenen Yoga op de strekdam. 4 gaan fietsen en 3 wandelen naar de vuurtoren van Texel. Bernard huurt een tandem voor mij (in ademnood met beginnende bronchitis) en trapt ons naar de Slufter. Joep en ik luieren in het duin. En later op de dag melden we ons bij de hotelreceptie voor een Woolness spa en saunabezoek met hot tub. Helemaal opgewarmd en loom genieten we van het ligbed met uitzicht over de velden.

De volgende ochtend naar de Vliehors. De zon schijnt weer en zeehondjes alom. We lezen de bandensporen in het zand en mijmeren...

Lippen branden van verlangen naar het zilte van de jouwe. De wind maakt ruimte en in vrijheid kan ik van je houden

Overspoeld door gedachten, smachtend naar dit moment. Een zee van ruimte, hier ben ik in me element

Wat de diepste indruk maakt werd door water aangeraakt. Door geen mens gestoord neemt de zee het laatste woord.

Bij het reddingshuisje stopt de Vliehors expres, maar even later hebben we weer het rijk alleen. De straaljagers vliegen een paar keer over en een klein stuntvliegtuigje geeft een luchtshow. Creatief met viskratten wordt het thema van de Lotta (zeemeermin) uitgebeeld. Enrieke geeft vanaf het balkon aanwijzingen voor de juiste verhoudingen en Leilani en Bernard wringen zich in een ingewikkelde pose voor de foto. De Lotta met Vriendschapschippers Simon/David en Jesper is 27aug2018  vertrokken voor een wereldreis en we wensen ze een behouden vaart.

Zie ook: sailingaround.earth

Nachtzeilen naar ankerplek onder de Richel (oost Vlieland) gaat soepeltjes met leuk windje. We lopen nergens vast en gaan gerust slapen om 01:00u.

Volgende ochtend door naar Striep (Terschelling). Met de "lekkethea" naar de dijk gebracht. Het gat in de leucothea is weliswaar gepolyesterd maar toch loopt ze vol tijdens het slepen achter het schip. In de hoofdstraat van Midsland is weinig te beleven; maar in de kroeg het wapen van Midsland daarentegen wordt het steeds gezelliger na een paar speciaal biertjes.

Waddenweek 25-31aug

Donderdag en vrijdag weer lekker gezeild op huis aan. Maar eerst nog paar uur in Harlingen vertoefd om E op de boot naar Vlieland te zetten (die kaartjes had voor het festival Into the great wide open). Joep gaat ook van boord nadat hij net heeft laten zien dat hij rakelings langs rode tonnen kan sturen. Rond een uur of 5 door de Boontjes gevaren en Leilani stuurt gespannen maar feilloos met ruime wind richting de sluis bij Kornwerderzand. Rogier zit wat stilletjes op het dek voor zich uit te staren.

Aletha

Waddenweek 25-31aug Waddenweek 25-31aug Waddenweek 25-31aug Waddenweek 25-31aug

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Aan boord: Peter (schipper), Coby, Vivienne, Anita, Lyzia en Sandra

Zaterdag Planning: Workum, boodschappen, motor onderhoud, water halen. Recept van de dag: bieten-linzen-wortel-ui op een bedje van rucola en gegarneerd met geitenkaas en walnoten. Zeiltocht: 1 zeiltocht, na de lunch, tot en met zonsondergang. Weer: zon en aangename wind. Ligplaats: de Riepel onder West-Terschelling, precies op het randje van het natuurreservaat. Waarnemingen: tijdens het zeilen, aalscholvers, diverse meeuwen, zeehonden.

Na de nodige boodschappen, schip op orde brengen, en water halen vertrekken we na de lunch uit Workum. Een fijn windje, en vanwege de wisselende voorspellingen vandaag een mooie en lange zeiltocht naar het oosten. In het donker voor anker bij de Riepel onder West-Terschelling.

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Zondag Planning: Uitslapen, uitdelen erecode voor wadliefhebbers. Recept van de dag: mexicaanse bonen-groente schotel inclusief quacomole. Zeiltocht: 1 zeiltocht, eind van de ochtend tot begin van de middag. Weer: zon en aangename wind. Ligplaats: Koffieplaat bij Oost-Terschelling Waarnemingen: Heel veel vogels, wadlopers met honden, rosse grutto, grutto, scholekster, strandlopers, diverse meeuwen, stern, kiekendief, eidereenden, veel zeehonden.

Vandaag heerlijk uitslapen en rustig aan, tijd om vogels te kijken. Zodra er genoeg water is in de loop van de ochtend een stukje zeilen en voor anker bij de koffieplaat onder Oost-Terschelling. We worden omringt door de vogels en zeehonden. Gelukkig hebben we de erecode voor wad liefhebbers mee, die kunnen we gelijk uitdelen aan de andere mensen die met de boot op het wad liggen en een wandelingetje op de droog gevallen plaat (met honden) niet kunnen weerstaan.

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Maandag Planning: zeilen met beetje wind en veel stroming, kokkels verzamelen, zwemmen, wadlopen. Recept van de dag: kikkererwten curry met mango, komkommer, prei en rijst. Zeiltocht: 1 zeiltocht, na de lunch tot begin in de avond. Weer: zon en beetje wind. Ligplaats: de Hon onder Ameland. Waarnemingen: Heel veel vogels, wadlopers met honden, rosse grutto, grutto, scholekster, strandlopers, diverse meeuwen, stern, kiekendief, eidereenden, valk, veel zeehonden.

Maandag morgen doen we het rustig aan, vogels kijken. Een poging tot kokkels rapen heeft een magere opbrengst. Als we weer water genoeg hebben onder het skûtsje gaan we in de middag een stuk zeilen en vooral op de stroming naar de Hon onder Ameland.

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Dinsdag Planning: Vroeg op, veerboot Leucothea, boodschappen in Nes, zwemmen, tentje bouwen, visite. Recept van de dag: watermeloen met munt en fetta, kokkels, macaroni met gerookte bokking Zeiltocht: zeiltocht ’s morgens vroeg, en ‘middags op de motor. Weer: ’s morgens leuk windje, later windstil en heel veel zon. Ligplaats: Nes, tussen Nes en Vinkegat, Waarnemingen: Zeehonden, kwallen, aalscholvers, lepelaars, steenlopers, kanoet, kiviet.

Vandaag vroeg op om met het juiste tij in Nes te komen. We hebben een mooi gangetje door een beetje wind en stroming (nu nog wel). Na het water halen gaan we in de geul naast de haven liggen. De schipper brengt ons met Leucothea naar de wal. 6 Personen past precies, ook in de Leucothea. Stipt om 12 uur terug aan boord en zorgen dat we uit de haven zijn voordat er te weinig water en te veel stroming tegen is. De wind is helemaal weg gevallen, en helaas op de motor, een mooi plekje om de middag door te brengen. Hier kunnen we lekker zwemmen om af te koelen. Later in de middag alvast kilometers maken om meer richting het westen te komen. We gaan voor anker in het Vingegat. Toevallig passeert Rob met zijn eigen boot. Hij komt ook op de plaat voor anker. Helaas is de waterstand al zo laag dat hij al eerder vastloopt. Leucothea komt weer van pas en ze gaan Rob halen zodat hij met droge voeten aan tafel kan voor het avondeten.

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Woensdag Planning: Vroeg op, zeilen, water overal, vogels kijken Recept van de dag: macaroni salade Zeiltocht: 2 zeiltochten ’s morgens vroeg en eind van de middag. Weer: ‘s morgens veel wind, ’s middags fijne wind, zon en bewolkt. Ligplaats: de Richel en bij het Griend. Waarnemingen: Heel veel vogels, rosse grutto, grutto, scholekster, strandlopers, diverse meeuwen, stern, eidereenden, aalscholver.

Vandaag nog eens vroeg op en met veel wind een stuk zeilen. De gangboorden, inclusief de boom en fokkenist worden goed gespoeld. En ook de kooi voor de mast en in de dirk houdt het niet helemaal droog. Beschut voor anker bij de Richel. We zijn daar niet de enige die daar voor anker gaan. Een mooie plek om vogels te kijken. Daar de wind afwachten en eind van de middag alvast een stuk richting het vaste land. Voor anker bij het Griend. Een mooie plek om vogels te kijken, althans normaal gesproken bij de juiste tijd en tij (in dit geval ’s nachts).

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Donderdag Planning: zeilen, schuilplaats, sluizen, draaien. Recept van de dag: Gado Gado met heel veel heerlijke pindasaus. Zeiltocht: Waddenzee, IJsselmeer, Hindelopen, Fluessen Weer: zon, regen, onweer, wind Ligplaats: Nije Kruspolle Waarnemingen: laatste zeehond, aalscholvers, reiger, torenvalk, zwaluwen

Vandaag vroeg op om op tijd, voor de verwachte storm, naar het binnenwater te gaan. Eerst nog met zon en mooie wind het laatste stukje over het wad. Door de sluis het IJsselmeer op. Bij Hindelopen spektakel in de sluis: Het zou moeten passen met gestreken mast? Jawel, als je van buiten naar binnen gaat moet je achteruit de sluis invaren en dan past de mast boven de sluisdeur. Leucothea gaat op eigen kracht (met begeleiding) mee. Alles gebeurd heel rustig, gecontroleerd en met veel bekijks. Direct achter de sluis ruimte om weer vooruit te draaien. Na de spoorbrug van Koudum gaat de mast overeind en een heel mooi stukje zeilen over de vaart. Bij de Fluessen aangekomen wordt weer en wind erg verraderlijk. Op de motor naar een beschutte plek bij Nije Kruspolle. Er is genoeg plaats als we aankomen. Maar niet voor lang. Al snel ligt de haven vol met grote vrachtschepen. Jawel het zijn de SKS kampioenschappen deze week. En iedereen zoekt beschutting voor de voorspelde storm. Na een windstille periode toch een flinke windvlaag die het skutsje doet schudden.

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Vrijdag Planning: Terug aan wal. Zeiltocht: stukje zeilen op de Fluessen en later op de motor. Weer: variabele wind, af en toe een fikse bui, bewolking, zon Ligplaats: onderweg en terug in Workum

Vandaag op tijd uit de haven om de kampioenschappen niet in de weg te zitten. Met flinke vaart over de Fluessen. Helaas door de draaiende wind en buien niet overal te bezeilen. We zoeken een vaste steiger aan hoger wal en maken alvast schoon schip. Daarna op het gemakje naar Workum. Ondertussen komt de zon weer tevoorschijn. In Workum is de kermis al in volle gang.

We kunnen terugkijken op een heerlijke week, en onze thema’s: vogels kijken, “jullie vogels”, recepten uitwisselen, leven met het tij, “bankzaken”, mooie zonsopkomst en zonsondergang, vallende sterren, tekenen.

Sandra

Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018 Waddenweek voor vogelaars 4-10 Aug 2018

Natuur belevingsweek op het wad

Natuur belevingsweek op het wad

Agnes had al een heel programma in haar hoofd met oefeningen/opdrachten voor de opvarenden om het wad op indringende wijze te beleven.

Aan boord: Bernard (schipper) Ruth, Pieter, Sandra, Marjo, Kees, Martelle, Aletha en Agnes.

De nieuwelingen aan boord hadden al vaker vanaf de wal verlangend naar het wad gekeken. Toch best spannend wat hun te wachten zou staan aan boord van een platbodem die op de mooiste plekjes droog kan vallen. Eerst koffie, een veiligheids- en kennismaking rondje. Nog een laatste bezoek aan een heus toilet in de haven van Workum terwijl er water wordt getankt. Het belooft een zonnige warme week te worden. Op het IJselmeer luisteren we net zolang tot we 10 verschillende geluiden hebben gehoord.In Kornwederzandt werd snel geschut en dan openen de sluisdeuren naar het prachtig natuurgebied de Waddenzee.

Met een ietwat onstuimig windje tegen de stroom in naar Griend waar we vastlopen. De eerste zonsondergang is betoverend mooi. 4 vuurtorens schijnen bij: Vlieland ( isophase lichtkarakter 4sec); Terschelling ( schitterlicht om de 5 sec) ; A-me-land (3 schitteringen per 15 sec); Schier-mon-ik-oog (4 schitteringen per 20 sec). De sterrennacht onvergetelijk. En zo volgen er nog meer fotogenieke avonden.

De ziel van de Vriendschap

Bernard brengt ons naar het Schuitengat waar we op een drempel varen om de kentering af te wachten rond het middaguur. Het 60+ trappetje komt te voorschijn en iedereen kan eindelijk van afkoelen in het zeewater. Maar we zijn er niet alleen. Verderop liggen zeehonden en al gauw komen ze dichterbij en worden onze zwemmers van heel dichtbij bespied. We kunnen er enkeldiep lopen en zij hobbelen op een paar meter afstand door het ondiepe heldere water. Terwijl we de kaart bestuderen voor de vervolgroute doet een groep van > 20 zeehonden een poging vlak achter het schip langs te zwemmen. Overal kopjes boven het woelige water. Het lijken wel navi seals van de  die ons achtervolgen; klaar om te enteren...

Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad

Onder Striep is een vertrouwd baaitje waar we met Oerol zijn drooggevallen. Onderweg 10 nuances van wind/water noteren.Aletha laat zich de laatste paar honderd meter voort trekken aan een lijn achter het schip. Na het avondeten wandelen we over de dijk naar Midsland voor een ijsje.

Vroeg op pad. Het water van Oosterom is 1-2 m diep en de bodem is zichtbaar in het ochtendlicht. De sierlijkste kwalletjes, zeewier komen voorbij. Plots ziet iemand honderden kleine zeesterretjes. Hoog tijd om de schoonheid van het wad vanaf een droogvallende zandplaat te bestuderen.Van Agnes krijgen we een papiertje mee om tekening te maken van wat we zien. Na 30 minuten vergelijken met wat een ander is opgevallen. Als je met de ogen van een ander kijkt zie je meer en wat eerst een kale zandplaat was ontvouwt zich voor je ogen.

Bij het Pinkewad onder Ameland komt de Eb en Vloed ons tegemoet en varen we samen op naar het eiland voor een geschikte ankerplek. Els en Peter worden met de leucothea opgehaald en brengen koelkast koud bier mee! Gezellig en bijzonder zo'n ontmoeting van 2 bekende scheepjes.

De bootvluchtelingen worden met de leucothea aan de wal gezet. Dazen alert! Agnes vraagt of we van alle plantjes/vruchtjes die je op weg naar het duintop tegenkomt een klein stukje mee wil brengen (lamsoor niet die is beschermd). We ruiken /proeven/voelen en bestuderen alle schatten met aandacht en laten een mooi schilderijtje achter voor de fietsers van Ameland. We wandelen naar het Noordzeestrand voor een duik en lopen op aanwijzing van Bernard zingend een Penta en nonagram op het strand. Op de terugweg plukken we appels uit de boom onderaan het duin en zakken weg in het slib.

's Avonds waren we kalmpjes bij opkomend water naar de haven van Nes waar we precies voor het donker voor anker gaan. Roodverbrand en plakkerig. De volgende ochtend zijn de 2 emmers kokkels ontsnapt met de vloedstroom. De eerste ploeg gaat douchen en verse broodjes halen. We mogen aan de steiger water tanken en de tweede ploeg haalt de rest van de boodschappen. Snel weer weg uit de drukke supermarkt naar de leegte van het wad.

We lopen vast op een schelpenrijke plaat en creëren schaduw met de fok en een tentzeil. Boekje, zwemmen. Agnes besluipt de vogels; heel langzaam wennen ze aan haar aanwezigheid tot ze er bijna middenin staat.

Als het tij het toelaat ( loskomen met stroom en wind tegen valt niet mee) varen we naar de Boschplaat. Het koele briesje op het dek nodigt uit voor een voeten of rug massage. Heel ontspannen gaan we voor anker om een uur te mediteren bij zonsondergang. Het wad heelt en maakt dat emoties weer kunnen stromen.Slikvoeten en blauwe plekken, maar niemand heeft last van stalpoten.

Het snikhete weer > 30 graden nodigt niet uit voor een duinwandeling; we wijzigen ons pan en zeilen naar Vlieland. Met halfwinder te loef zeilen we zingend en gitaar spelend tussen de staakjes door op zoek naar een koeler briesje, maar zelfs de wind is warm. Een paar wagen zich aan de wal en verbranden hun voeten op de straat. In de avond is er weer een activiteit. Met blinddoek voor voelen en ruiken wat Agnes heeft meegebracht uit de natuur en daarna schilderen.

We schuifelen met NO wind richting thuishaven. Rif erin/eruit/toch erin nu de wind toeneemt? Nee hoor, iedereen kan meezeilen. Zo de vallen en zo de schoten, zacht genietend op het voordek. Het is uiteraard druk bij de sluis. Voor anker bij de ingang van 't Soal in Workum voor nog een laatste sierlijke duik en nog een... en nog een. We tekenen een kaartje waar we allemaal zijn geweest en trekken lootjes en bedenken een kort gedichtje voor een ander met wie we deze week samen mochten beleven... Warm afscheid na een week vol overvloed.

De ziel van de zee
van Eb en Vloed
en iedereen doet mee

Diepzwarte ogen
als de klei van het wad
speelse jongen
die we graag mogen

Teder vriendelijk
liefdevol en blij
het wad maakt me vrolijk
en jij maakt me blij

Aletha

Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad Natuur belevingsweek op het wad

Oerol 2018 de nooduitgang

Oerol 2018 de nooduitgang

Oerol blijft een favoriete bestemming maar soms worden alle indrukken je teveel. Na een heftige voorstelling zoals van Via Berlin kun je natuurlijk een strandwandeling maken of je even terugtrekken in een duinpannetje met een appeltje. Maar volgens het Oerol dagkrant van 16jun2018 zijn er ook 4 nooduitgangen om aan de mensen massa te ontkomen. Laten wij nu met 3 bootjes incl Vriendschap bij de nooduitgang in de kwelder van Striep liggen, heerlijk rustig. Fietsje op de dijk en waden naar het schip bij hoog water.

Oerol 2018 de nooduitgang

Donderdag avond hebben Bernard en Martijn het schip gezeild tot vlak voor de kust van Terschelling om 02:00 ; mooi windje en tot vlak voor de kust drooggevallen om bij daglicht verder te zeilen naar de ankerplek voor komende week. De laatste huurfiets bij de Groot in Midsland is de fiets van zijn overleden oma en er komt er ook nog een van hemzelf uit een schuurtje tevoorschijn. Wij zijn er blij mee 😉

De sense of plees knipkaart weer thuis vergeten, maar dat mag de pret op Westerkeyn niet drukken. In de rij liggen voor de dagkaartjes; Ochtendshow met Nhung en Emilio waar je inspiratie opdoet; fietssleuteltje niet vergeten; zeemeeuw die je kaasplankje leegrooft. Het is weer goed toeven op het eiland. Ieder gaat zijns weegs. Els, Marianne, Barbara, Anneke en Aletha komen en gaan met de veerdienst. Af en toe kom je een bekende of een artist die je bewondert tegen. Nog even met je pootjes door het warme zeewater waden en dan weer opgeladen met nieuwe ideeën naar het vasteland.

Aletha

Oerol 2018 de nooduitgang

Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Drachten – Ljouwert Kulturele Haadstêd 2018

De Stichting Turfrace  Smallingerland’  organiseert een authentieke race met skûtsjes en kleinere platbodems door Fryslân.  Dit jaar in het kader van de Leeuwarden culturele hoofdstad.

Martijn had Vriendschap aangemeld voor dit byzondere gebeuren en we strijden mee in de grote klasse met misschien wel het kleinste skûtsje.

Bij het aanmelden:

  • ontvangt elk skûtsje of zeilpraam/Snikke een ontvangstpakket van Sonnema
  • vlaggetje 2018 en pr materiaal
  • een Turfracevlag  en € 250,00  startgeld
  • droge worst gesponsord door AH
  • captainsdinnerbonnen voor het juiste aantal bemanningsleden aan boord van het wedstrijdschip

Donderdag 24 mei 2018; Niek en Martijn varen het schip naar de Veenhoop en worden aldaar belaagd door knutten (bijtende vliegjes)

Vrijdag 25 mei 2018; Enrieke en Aletha komen om 10:30u aan boord. Alles is al in gereedheid en we hoeven alleen nog maar te verhalen naar de startlijn. We vergapen ons aan de hoge masten en stoere bemanning van de IFKS/SKS en andere skutsjes. Warm weer, windkracht 3 en kruisen over de smalle Ee met maar 4 bemanning in het vooruitzicht. Dat belooft een pittig dagje te worden. Maar eerst nog Palaver in de 't Polderhus in 't Frysk. Ik moet toegeven dat het voor mijn niet altijd te verstaan was maar dat het wel paste bij het evenement. Na de opening en het palaver bij het Polderhûs werd de Lawei (mandje) gestreken. De microfoon hapert (sorry burgemeester!). De bemanning loopt met de mand met turven naar de schepen. Vergezeld door vele bezoekers.

Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Start traject 1 De VEENHOOP Drachtstervaart DRACHTEN.

Frysk folksliet

Lawei wordt gestreken

Lopers starten en gaan over de Slûswei naar de schepen.

Er wordt op lotingsvolgorde gestart. (zie lijst loting) Om de minuut wordt gestart vanaf een startlijn ongeveer 50 m voor de uitgang van het Grietmansrak.

Startnummer 1 ligt ongeveer 25 meter voor deze lijn op de passeerlijn.

Na het eerste voorbereidingssein (Belsignaal) start een minuut later startnummer 1 en wordt de zeiltijd gestart. Startsein van nr. 1 is het voorbereidingssein voor nr. 2. Weer een minuut later nr. 2 etc. etc.

Iedere deelnemer schuift door tot aan de passeerlijn. Pas na de startlijn mag men de zeilen heisen! Tot aan de startlijn ligt de fok op het voordek en het grootzeil op de giek.

Ben je te vroeg door de startlijn of met zeil hijsen dan krijg je een straftijd van 5 minuten.

Pramen snikken sluiten aan bij de skûtsje vloot. Ligplaatsen vanaf het laatste skûtsje tot aan de sluis.

Na het startsein snel zeil hijsen en gelijk overstag. Enrieke stuurt mooi hoog aan de wind, maar de wedstrijdskutsjes kunnen nog veel hoger. Het was een prachtig schouwspel. Zowel op de Wijde Ee als in de Drachtstervaart.

Helaas was er op vrijdagmiddag  een aanvaring, waarbij een bemanningslid een gebroken hielbeen op liep en het Museumskûtsje “de Noardeling” en het skûtsje “de Verandering” (Smalle EE) averij opliepen.

Over de marifoon kanaal 77 hoor ik een verslaggever in het Fries geanimeerd verhaal doen  terwijl ik midden in de hecktiek de opdracht toegeschreeuwd krijg om de grootschoot te vieren. Vriendschap was net te laat was overstag en kreeg nog een vlaagje waardoor we in een rietkraag aan lage wal belanden. Motorgebruik tijdens de wedstrijd is niet toegestaan. Terwijl andere schepen het er soms niet zo nauw mee namen en toch de motor bijzettten kwam Vriendschap met enige moeite bomend weer los. Vriendschap eindigde dus reglementair over de finishlijn in Drachten om 16:51u. Een respectabele tijd; van verschillende mensen die op andere schepen meevoeren krijgen we complimenten dat we met een kleine bemanning en een klein scheepje zo goed bezig waren.

Snel van boord om de auto op te halen in de Veenhoop, maar een lift zat er niet in dus werd het een taxi. In Akkrum NS station verse jaagploeg bestaande uit Bernard en Eef opgehaald voor de jaagwedstrijd over het Moleneind die avond. Ruim op tijd stonden we klaar in de jaaglijn om het commentaar van het publiek aan te horen. Marjolein kwam later op de avond aan boord. Feest met een fantastische lasershow.

Zaterdagochtend

Rustig wakker worden klaarmaken voor Palaver en start. Op de kade waar de skutsjes met strijkbare mast  afgemeerd liggen wandelen geheel in stijl verkleede echtparen met oude kinderwagens. Het wordt al snel warm en belooft een snikhete dag te worden met een lekker briesje. De wind voor de wedstrijd naar Leeuwarden was gunstig en de wedstrijdcommissie voorzag dat de vloot al vroeg in de middag zou  finishen in Leeuwarden. Vandaar dat er op de Wijde Ee voor Hotel Ie Sicht een extra lus gelegd werd.

Start traject 2

Omdat het moeilijk zo niet onmogelijk is om de schepen zodanig te verhalen om in omgekeerde finish volgorde te starten wordt er in willekeurige volgorde gestart. De starttijd gaat lopen vanaf de plek waar eerder de finish van traject 1 was. De staande mast deelnemers stromen als laatsten in. Pas na het passeren van de pijpbrug mag er gezeild worden. Tot aan de pijpbrug mag er niet ingehaald worden.

Bij het ronden van de boei is de Doeke van Martena ons voor.

In Earnewald werd een schoof riet vanaf een ponton aangereikt; de muziek aan de kant klinkt van overal. Maar het wegvaren was wat krap en het koor op het terras waar we rakelings langs en tegenaan voeren hield van schrik op met zingen. Wat een drukte! Iemand met een hooi allergie en kreeg er acuut jeuk van maar zette door. In Warten dook er een forse tegenligger recreatievaart op bij de brug die op enkel rood stond en we eindigden met de kop op het remmingswerk.  Verfschade ;-( .  Verder hielden we ons aan de regels en bleven zeilen bomen en jagen en lieten de motor uit tot na de finish.

Het binnenvaren van de vloot was gepland om 17.00 uur en aan de kade afgemeerd was er ruim tijd om af te koelen in het water, ijsjes te eten en te luieren in de zon; wachten tot de brug draaide. De intocht was er niet minder om en om van deze kant Leeuwarden binnen te varen is prachtig en dan ook nog opgewacht worden door toeschouwers is tof.

Lovende woorden van de Commissaris der Koning Arno Brok voor dit mooi evenement, die samen met Burgemeester Tom van Mourik aan boord zaten van het Statenjacht “Friso”.

Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Wanneer zie je nu in Leeuwarden zoveel zeilpramen en skûtsjes in de haven liggen?
Na het concert “Helden fan it Wetter” vond de prijsuitreiking plaats in de Blokhuispoort.
Iedereen kreeg een welkomstdrankje van sponsor Sonnema en de loco-commissaris der Koning Klaas Kielstra maakte de winnaars bekend.

Turfrace Smallingerland 2018 extra editie Leeuwarden culturele hoofdstad

Grote klasse

  1. Pieter-Jilles met de Sterke Jerke (zij kwamen uit voor Rottevalle)
  2. Fonger Talsma met de Jonge Jan uit Warten (de winnaar van de vorige editie in 2016)
  3. Remy de Boer met de Eenvoud. (Dit skûtsje kwam uit voor het dorp Opeinde met heel veel dorpelingen in het wedstrijdteam.)

Oververhit en moe kiezen voor een gezellige afsluiting in de haven met kaas pannekoeken en salade. Het bier smaakt goed. De watertank is vrijwel leeg, maar in de stad is er altijd wel iemand waar je aan kan bellen voor een jerrycan water. Vivienne stapt na blessure tijd voor het eerst weer aan boord om zondag mee terug te varen naar Workum.

Bedankt Martijn,

Aletha

Wad weekend Pinksteren 2018

Wad weekend Pinksteren 2018

Pinksteren betekend 3 zeildagen en het schip was vol. Simon ( schipper) Elenax2, Luzia, Thomas, Enrieke, Eef en Roos en Aletha (factor 50+) mocht ook mee met de twintigers.

Het tij /weer was gunstig voor een wadden tocht alleen de wind liet het aanvankelijk een beetje afweten. Net voldoende windkracht 2-3 om door de Lorentzsluis te varen. Daarna toch maar even de motor aan om voordat het water op was toch op een mooie zandplaat te komen. We liggen in de nabijheid van een zeehond die met vallend water vissen aan het vangen was gezien het spoor wat hij achterliet aan de oppervlakte. Dat belooft een geultje waar het visnet uitgezet kon worden. En ja hoor, de volgende ochtend met opkomend water maar liefst 8 platvissen in het visnet. 3 kregen pardon en de rest ging in de pan. Maar eerst werden ze aandachtig bestudeert op maaginhoud en organen etc. En gegoogled of het nu een bot, schar of scholletje was. Het water kwam sneller op dan verwacht en al snel spoelden we zondagmorgen richting Harlingen waar we de drukbevaren geul ( deze route tussen Harlingen en Terschelling wordt zeer druk bevaren door zowel beroeps als recreatievaart) oversteken en aan de andere zijde vastlopen onder Griend op 1.20m. Borreltijd!

Op Pinkstermorgen nog voor daglicht om 5:00u anker gehesen en rustig naar de verlichte geul terug gevaren en opgekruisd met opkomende zon en stroom tegen naar het Molenrak. De strekdam Pollendam wordt met vallend water steeds beter zichtbaar met name als je er langs verlijert met de korte slag. Dankzij de sterke bemanning en aanwakkerende wind kracht 4 maken we genoeg voortgang om op zeil de Boontjes te bereiken ( tig keer overstag dat wel). Ontbijt!

De sluiswachter is nog niet helemaal wakker om 07:00u en reageert verbaasd dat we dankzij de mast strijken plots zijn opgedoemd voor zijn sluis en via de marifoon een schutting aanvragen. Hij wijst ons de kleine sluis toe. Op het IJsselmeer gaan we voor anker om slaap in te halen. Rond 12:00 weer op weg naar Workum. Genieten van de zon/ wind en morgen pas weer aan het werk.

Aletha

Wad weekend Pinksteren 2018

Het eerste beste steigertje

Het eerste beste steigertje

Er waren geen gegadigden om te varen na een intensieve zachtebedrace.

Maar waarom zou je niet gewoon een weekendje aan boord kunnen vertoeven. Jopie Huisman museum bezoeken en dan met zijn tweetjes op de motor door de bruggen van Workum varen. Na 500m links aanleggen bij het eerste beste steigertje in het open friesche landschap. Complimenten van de buurman in ontvangst nemen die onze aanleg maneouvre heel relaxed en beheerst vondt en ons voor een drankje aan boord uitnodigde. Heel gezellig.

Goed plan..

Het weer was tenslotte prachtig, de vogeltjes komen je opzoeken (grouwe kwikstaartjes) en bootjes varen langs.

Perfect!

Bernard en Aletha

PS Alleen relaxen lukt natuurlijk niet. Er zijn altijd kleine klusjes aan boord te doen. De luiken open, nog natte spullen van de ZBR en halfwinder gedroogd in de zon. Bankjes in de kuip uitgeruimd en roest gebikt. Laagje verf aangebracht, vlondertjes geschrobt en ook even gezwommen.

Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles

Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles

Daar zitten ze , de mannen van de Trui, of jongens zijn het eigenlijk nog....druipend, moe maar met twinkels in de ogen.

Ze zijn als laatste binnen gekomen met een puntje grootzeil in de striemende regen met de oostenwind van achteren.

Bikkels zijn het , ze waren nog even de mokbaai in gelopen, waar misselijk makende golven van wind tegen tij, het houten scheepje omhoog en naar beneden deed rollen.

Hun jassen hangen te druppen op de ballustrade, ze zijn net op tijd binnen.

Het vocht doet alle brillen beslaan.

Het cafe gonst en bromt van de sterke verhalen, hier en daar een lach.

3x 24 uur waren we op het water, met weer van uitersten: keiharde wind en vanmorgen nog windstilte.

Het wad als een spiegel zo vlak, geen grens te zien tussen hemel en water alles nog één voorgeboortelijk vocht.

Nu striemt de regen, staan kopjes op het water.

Het was voorspeld : increasing six to seven later thunderstorm.

Het hing als een zwaard van Damocles boven ons hoofd, drukkende stilte, de stroom nu nog mee, maar als we niet met hoog water bij de uitstroom naar het gat tussen Texel en Den Helder zijn ,krijgen we

sterke stroom tegen.

We boomden ons vooruit.

De soep komt binnen: 4 grote thermo pannen.

En schalen vol met brood, dik belegd.

De zeilers drommen om de tafel met rode bezwete gezichten, steeds meer truien gaan uit.

De houten vloer lijkt te bewegen onder al dat zeilvolk, of komt dat door mijn zeebenen?

Aletha vraagt hoe het was op Lesbos.

Vorige week was ik er nog: de zuidelijke zeegrens van Europa, eventjes vliegen hier vandaan.

Het zijn dezelfde natte verhalen van bootjes in weer en wind.

Mensen met telefoontjes waar vast ook windfinder op te vinden is.

Wíj hadden afgesproken er niet op te kijken en alleen de berichten van de kustwacht uit te luisteren.

En wíj hebben de motor niet gebruikt, alleen een paar keer stand by gehad in de havens Harlingen en WestTerschelling en toen het anker krabde onder Vlieland.

Op de grens van Turkije en Griekenland wordt de motor weggehaald en doorverkocht voor een volgende overtocht.

Wíj hebben nieuwe zwemvesten dit jaar, met een lampje zodat je ,als je in het donker in het water valt, zichtbaar bent.

Ze zijn zo goed dat ze door de regen al aan gaan.

Op Lesbos ligt een berg zwemvesten die niet toereikend zijn, zelfs niet leedverlengend, soms met stro gevuld heb ik horen zeggen, gemaakt door Siriërs, landgenoten.

Zijn dat sterke zeemansverhalen, voor op het leugenbankje?

Opschriften van gevonden zwemvesten zeggen duidelijk. not for savety use, of zo iets.

Waar is het mededogen en de vriendschap tussen mensen?

Wij begonnen en eindigden onze reis met de jel. “vriendschap boven alles!”

Elkaar omarmend in een kring op het voordek, drie keer luid en duidelijk.

Het kwam bij mij binnen, tranen stroomden over mijn wangen, gelukkig niet zichtbaar in de regen.

Want dat is de essentie van het leven.

Hoe is het mogelijk dat een paar zeeën verderop ,mensen varen op zee in een zó andere context?

Zo zonder vriendschap, zo zonder mededogen?

De soep is op, de prijs uitgereikt.

ik ga naar buiten, de koude regen is heerlijk op mijn rode warme gezicht.

Op de dijk staat een standbeeld van gesjor in harde wind.

Het past bij het weer van nu.

Scheef leunend in de wind bekijk ik het, er staat bij: voor onze gevallenen op zee, we zullen ze niet vergeten.

Onzin, denk ik, we vergeten toch alles, een paar generaties verder spelen we de ellende en stoerheid alleen nog maar na, tot het uit onze botten is verdreven.

Ik zie weer de donkere ogen van een jongetje uit het kamp Moria, die steeds alles ,wat ik bouwde van blokken, omver vaagde.

“How many times must a man walk down....”, klinkt in mijn hoofd....

Ruth

Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles Zachtebedrace 2018 Vriendschap boven alles

Trainingsweekend 13-15 April 2018

Trainingsweekend 13-15 April 2018

Martijn en 3 opvarenden (Siets, Rob en Arjan) hebben vrijdag al een trainingsdag achter de rug en zitten gezamenlijk in het roefje te eten in Oudega. Peter, Aletha en Eef komen als tweede lichting ’s avonds aan boord stommelen. En Bernard is op doorreis naar Franeker en komt alleen slapen. En Enrieke staat de volgende ochtend vroeg op de kade te zwaaien om ook mee te gaan trainen.

We zitten zaterdag ochtend het ontbijt. Door het kleine ruitje zien we een sloep met dames voorbij roeien. Het is pas 8 uur en een grijze ochtend maar ze lachen en giechelen opvallend vrolijk. Blijkt dat Rob na het hardlopen was gaan zwemmen en met zijn kleren in een buideltje voor zijn buik over de kade liep. Betrapt?

Iemand krijgt de opdracht vaarklaar te maken. De volgende mag het schip keren in havenkom m.b.v. minder ervaren bomers die je precies uit moet leggen wat er van ze verwacht wordt. Het zeil hijsen is toch net ff anders dan zelf het zeil helpen hijsen in opdracht van de schipper. Plots merk je dat iemand in het gangboord achter het zeil verdwijnt en je maakt je zorgen of die persoon met vaarboom en al van boord is geslagen door de uitzwaaiende giek. Corrigeert de roerganger wel op tijd de koers en varen we nog wel rechtuit? Oh ja, en het zwaard mag er ook nog in.

Onder zeil een eilandje ronden. En dan nog 2 keer oefenen maar dan strakker. Het eiland heeft 3 aanleg steigers. Waar wil je aanleggen? En hoe vaar je daar dan naar toe? Hardop denkend je lijstje afwerken

  • Bedenk hoe je aan wilt komen
  • plan communiceren met voordek en bespreek met je roerganger waar die op af mag sturen
  • neem de tijd om op een rustig moment stootwillen en trossen klaar te laten leggen
  • vergeet die kraanlijn niet
  • hou je eigen handen vrij en ga daar staan waar je goed overzicht hebt
  • taken verdelen aan boord : wie doet wat?
  • Grootzeil of fok eerst?
  • Heb je een plan B als het tegenzit; waar is de ruimte?

Zonder er al te veel bij na te denken hebben we de opdrachten van de schippers al vele malen uitgevoerd; maar nu mogen we zelf het commando geven en dat geeft veel stress. Uh?! Wat is eigenlijk het juiste moment? Een onverwachte vlaag in je zeil en je ramt de steiger. Heb je te vroeg alle zeilen laten zakken dan ligt je schip te vroeg stil en verlijert hulpeloos voor je een lijn hebt kunnen uitbrengen.

De eerste keer lukt het niet en grijpen de trainers in door snel af te vallen en de ruimte weer op te zoeken. Die zaterdag veel onhandig gestuntel en herkansingen. We spelevaren op de Brekke tot zonsondergang. Gelukkig zijn de steigertjes nog leeg in het voorjaar en is de wind zwak (kracht 2-3). Prachtig oefen weertje. Iedereen komt aan bod en leert van elkaar.

Na een rustige nacht aan een steigertje denken we er de zondag soms iets meer van te snappen. We merken hoe je kunt oploeven en afvallen zonder roer met het vieren en aanhalen van de fok en/of grootzeil. Op verzoek van Arjan gaan we bijliggen. Na het eiland overstag en Peter vraagt: Weet je het zeker? Ja hoor. Niemand aan boord sputtert tegen ( ook de trainers blijven op hun handen zitten). Oeps, foutje bedankt… het schip waait tegen de steiger aan.

Het miezert een beetje maar na de middag klaart het op. Bomen door de openstaande brug wordt soms wel en dan weer niet gewaardeerd door de brugwachters van Workum. Maar met het warme zonnetje aan dek is het toch een mooi einde van een gezellig, leerzaam trainingsweekend.

Super bedankt Martijn en Peter; zonder jullie aanwijzingen zouden we ongetwijfeld in het riet zijn beland.

Aletha

Trainingsweekend 13-15 April 2018 Trainingsweekend 13-15 April 2018 Trainingsweekend 13-15 April 2018 Trainingsweekend 13-15 April 2018 Trainingsweekend 13-15 April 2018