Ga naar inhoud

Stuur een e-mail om te boeken of meer informatie te ontvangen.

Opstappen tijdens zeilactiviteiten
Je bent van harte welkom aan boord op de avond voor vertrek.
Tijdens de weekeindtochten vanaf 20:00 uur of de waddentochten vanaf 18:00 uur.
We verwachten je, tenzij anders vermeld of in overleg, uiterlijk om 10:00 op de ochtend van vertrek aan boord.
Zie de informatie over onze tarieven.

Platbodemzeiltraining

La Chouffe - Maten training 09-12 April 2015

Aan boord: La Chouffe (schipper) Martijn en Paul (instructeur) en Coby, Ruth, Vivienne, Aletha (en een dag later ook Janneke)

Instructie met LaChouffe

Op een mooie voorjaarsdag stroomden Martijn, Marianne en Daniel over de Waddenzee van Harlingen naar de Lorentzsluis in de afsluitdijk; want zonder wind is zeilen lastig. Ze kwamen pas laat in de avond in Workum aan, opdat het lange trainingsweekend op nauw Fries water kon plaatsvinden.

Motorbarbaren en Zeilfanaten

Nico van werf Nieko in Franeker heeft de klussers Vriendschap tijdens het laatste weekend klussenv an 't winter duidelijke instructies gegeven over het minimaal vereiste motoronderhoud. De diesel motor was einde vorig seizoen midden op het IJsselmeer oververhit geraakt door condens in de diesel tank; om herhaling van dit incident te voorkomen is er een aftappunt aan de dieseltank gelast. Aan boord werd de cursus "motoronderhoud voor zeilfanaten en motorbarbaren" herhaalt. Vivienne heeft simpel de dieselmotor werking uitgelegd en getekend en de volgende ochtend hebben we gezamelijk alle onderdelen onder de motorkap en in het ruim aangewezen.

Met de wijze woorden van Nico nog vers in gedachten hebben we toch maar het grootzeil en fok aangeslagen voor het nieuwe vaarseizoen.

Paul en Martijn waren de instructeurs voor matentraining. Op een kladblokje werden de leerdoelen van de opvarenden genoteerd door Paul. Na oranje koek en koffie ( er was er een jarig hoera hoera!) boomden we door de brug door het kleine vaartje door Workum. Om en om kreeg ieder het commando. De opdrachten waren afgestemd op de leerdoelen en ervaring van de opvarenden. De instructeurs bleven ogenschijnlijk relaxed toekijken en vragen stellen over de acties en gedachten van de beginnende paniek schippers/maten. Welke volgorde, welke manoeuvre is mogelijk met deze windrichting/kracht, waar heb je het beste overzicht, is het allemaal duidelijk gecommuniceerd aan je bemanning wat je van plan bent? Pas als het bijna fout dreigde te gaan grepen ze in. Hierna aan de steiger evalueren en uitleg ( de coffeecreamer krijgt aanleginstructie) en dan verder met de volgende oefening.

Met het voorjaar in de lucht, blèrende lammetjes in het weiland en een heerlijk warm zonnetje is het in april nog opvallend rustig op de Friesche meren. We zijn misschien niet verder gekomen dan Oudega en Gaastmeer maar er viel genoeg te beleven. En anders verzonnen onze instructeurs wel een denkbeeldige afsluiting van het meer met boze meerkoeten of afgesloten doorgang waar je je snel weer uit moest zien te redden. Bomen voor gevorderden, keren op nauw vaarwater, noodstop met hekanker, veilig afstoppen op de bolder; wegvaren bij lage wal etc. En als het niet de eerste keer lukte; dan nog een keer proberen.. 4 dagen intensief zeilen heisen, strijken en 's avonds borrelen/dobbelen en logboek schrijven. Onder de toonbank van de plaatselijke supermarkt was nog wel een fles Berenburg verkrijgbaar ( verpakt in papieren zak van stokbrood). Ook die ging moeiteloos leeg op deze super dagen aan boord van Vriendschap.

La Chouffe - Maten training 09-12 April 2015 La Chouffe - Maten training 09-12 April 2015 La Chouffe - Maten training 09-12 April 2015 La Chouffe - Maten training 09-12 April 2015

Dank aan Martijn en Paul!

Aletha

Trainingsweekend IRER 21/22 april 2012

Aan boord: Bernard en Martijn (gastschipper), Yoram, Jesper, Simon, Louisa, Cornelis, Aletha

Overvaren van Workum naar Nederland

Cornelis is de eerste aanmelding die via Google search de In Rep en Roer website had gevonden. Louisa en Cornelis waren nieuw aan boord van een skutsje, maar niet geschikt als DDS, dat bleek al snel, want beide hadden enige zeilervaring. Martijn was gevraagd als trainingsschipper en hij wierp zich tevens op als domme deelnemer simulant voor de schippers in opleiding IRER. Met grijze hemel en regen buien boomden we weg uit Workum. Voortdurend kreeg een andere schipper de leiding over de bemanning: kaart lezen, plan trekken, heldere uitleg en instructies geven en vooral overzicht houden was het leerdoel. Maar ook altijd een alternatief vooraf bedenken, wat als....de wind draait.. wat als de brug niet op tijd opengaat... wat als je aan lager wal geraakt... Oeps! Er zit ook nog een 3e dimensie aan een schip; nl een 13 meter hoge mast. Schipper worden valt nog niet mee.

Martijn had een aantal leuke opdrachten in petto; varend aanleggen aan een willekeurig steigertje bij ... ( Jesper en Simon); schip vastlopen op het strandje (Louisa), man over boord- stootwil op open water ( Simon), de brug en sluis met tegenwind (Yoram). Jaagploeg op de wal ( Simon). Mast strijken en hijsen (iedereen). Elke manouvre werd nabesproken. Maar het hoogtepunt was toch wel het met z'n allen prutsen in een klein vaartje met 3m killend grootzeil hoog aan de wind. Om de moeilijkheidsgraad nog wat te vergroten af en toe een luwte of een pijp of praam; alsof het vaartje nog niet smal genoeg was.

Gelukkig liet Nederland (gehucht iets ten noorden van Blokzijl) zich weer van zijn mooiste kant zien, rustig bomend in het avondzonnetje kwamen we onder het lage bruggetje door. Ooievaar op z'n nest en een begroeting van kwakende eendjes. Het was weer prachtig voorjaar, bedankt boer Jacob, dat we daar elk jaar weer mogen liggen het weekend voor de mattenschippersrace.

Aletha